ועדת העזבונות – מידע יישומי לקראת קול קורא ועדת העזבונות לשנת 2023 / מעיין שזיפי

ועדת העזבונות – מידע יישומי לקראת קול קורא ועדת העזבונות לשנת 2023 / מעיין שזיפי

 

מהי בעצם וועדת העזבונות?

וועדת העזבונות היא וועדה ציבורית שהמטרה שלה היא להקצות כספי עזבונות של מצווים שהורישו את הונם למדינה. מרבית העזבונות הינם “עזבונות מיועדים” כלומר עזבונות שהמורישים או התורמים ייעדו אותם לשימוש/תחום מסוים.

כן כן, אתם שומעים נכון – אנשים הורישו את כספם לטובת ארגונים הפועלים למען מטרות חברתיות כאלו ואחרות.

רוצים דוגמאות? תמיכה בחיילים משוחררים, טיפול וסיוע עבור אנשים עם מוגבלות, ליווי והוראה לילדים ממשפחות קשות יום, אירועי תרבות ברחבי הארץ לציבור ועוד ועוד…

מדובר בתמיכה משמעותית הנאמדת בעשרות מיליוני שקלים, המחולקים מידי שנה, יחד עם זאת ממוצע הבקשות שנשלחות מדי שנה לוועדה נמוך מאוד ועומד רק על 1,650 ארגונים. רוב מנהלי העמותות שפגשנו,  הסבירו את אי פנייתם לוועדה בנימוק שמדובר ביותר מדי מסמכים בירוקרטיים.

 ‘שורות הקטנות’ של וועדת העזבונות, שווה להכיר לפני שמתחילים את התהליך:

  • התכנית המוצעת צריכה להיות ייחודית וחדשנית! שימו לב: עבור פעילות קיימת לא ניתן לקבל תמיכה!
  • סכום התמיכה המקסימלי שתקבלו מהוועדה עומד על 50% מסך עלות התכנית המוצעת.
  • כספי התמיכה שאושרו מתקבלים בדיעבד, כלומר רק לאחר ביצוע הפרויקט (שימו לב שמדובר באתגר תזרימי שצריך לדעת להיערך אליו)
  • השגיאה הנפוצה ביותר: הצעות מחיר שאינן תקינות! הקפידו על הצעות מחיר תקינות החתומות כנדרש, בעלות תוקף של לפחות שלושה חודשים ממועד הגשת הבקשה המכילות את כלל הפרטים הנדרשים.

אחרי שסיפרנו מהי וועדת העזבונות ,בדקנו עמידה בתנאי הסף והבהרנו נקודות חשובות – הגיע הזמן לדבר על תהליך הגשת הבקשה מתחילתו ועד סופו, בעצם מדובר ב-5 שלבים עיקריים:

  1. בדיקת התאמה: תחילה נבדוק עמידת המוסד בתנאי סף כללים ופיננסים לאחר מכן נעיין ברשימת נושאי התמיכה והעיזבונות לשנת 2023 ונבחר את הנושא המתאים ביותר הן למטרות המוצהרות של המוסד והן לתכנית המוצעת במסגרת הבקשה.
  2. רישום במערכת יעל”ה – מדובר בהליך פשוט הכולל מילוי מסמך הוועדה  ‘שיוך נציג’  בו המוסד מגדיר נציג מטעמם שהינו במעמד מורשה חתימה, הטופס צריך להיות חתום ע”י  שני מורשי חתימה ועו”ד. לאחר מילוי הטופס יש לעלות אותו למערכת יעל”ה.
  3. כתיבת הפרויקט ותקציבו – בעת כתיבת התכנית פרטו על הצורך בקיום הפעילות, התרומה לחברה, לקהילה ולמדינה, אודות אוכלוסיית היעד, רמת מקצועיות הצוות העוסק בנושא, ניסיון ויכולת כספית ומקצועית לביצוע הפרויקט המבוקש.
  4. איסוף מסמכים ומילוי – יש לא מעט מסמכים למלא הדורשים חתימות מגורמים חיצוניים וביניהם מורשי חתימה, רו”ח ועו”ד. אנו ממליצים להיעזר ברשימת התיוג שפרסמה הוועדה, לבצע לפחות שני סבבי בקרה וכמובן להתחיל מוקדם ככל הניתן עם איסוף המסמכים.
  5. הגשה במערכת יעל”ה – יש להטמיע את כל תוכן הפרויקט, התקציב, הצעות המחיר והמסמכים במסמך הבקשה (PDF) לנעול אותו ולעלותו למערכת יעל”ה. יש לבדוק שהתקבלה הודעת אישור על שליחת הבקשה במייל במידה ולא יש ליצור קשר עם נציגי הוועדה.

 

ממועד פרסום הקול קורא של ועדת העזבונות לשנת 2023 עומדים לרשות הארגונים 45 ימים בלבד להשלים את תהליך ההגשה.

אנו בDNAidea- מאמינים שזוהי הזדמנות מצוינת לארגונים לקבל משאבים כספיים מהמדינה למען הרחבת פעילות הארגון.

רוצים גם לא ליפול על ‘קטנות’ ולהגדיל את סיכוי הארגון לזכות בתמיכה של עשרות-מאות אלפי ₪ לשנת הפעילות הבאה? פנו אלינו Office@DNAidea.co.il

צרו איתנו קשר

שירותים

יש לכם שאלות או דברים שתרצו לברר?

דברו איתנו

למידע נוסף - צרו איתנו קשר

לקבלת עדכונים על בלוגים מקצועיים והמלצות על כלים ומדריכים בעולמות תוכן של אסטרטגיה, מחקר ויזמות ציבורית

דילוג לתוכן