תקציב 2023 אושר בכנסת – איך מוצאים שם את מה שרלוונטי לעמותה שלנו? הכירו את רציונאל המיפוי של Govbeat

חלק משמעותי ממקורות המימון של עמותות בישראל מגיע מתקציב המדינה – באופן ישיר ובאופן עקיף. בתמיכות וקולות קוראים וכן ברכש של שירותים חברתיים ופטור ממכרז. “דלתות רבות למימון הממשלתי” אך זהו לא מדע טילים ובהחלט ניתן לומר שמדובר במיומנות שמנהלים בעמותות צריכים להכיר היטב. הבנת המורכבות של המימון הממשלתי היא חיונית כדי לקיים ולהרחיב את היוזמות המשפיעות של ארגונים חברתיים. מתוך הכרה בחשיבות הידע הזה, פיתחנו את מיפוי ההזדמנויות הממשלתי של Govbeat, המאפשר לארגונים חברתיים למפות ביעילות את מקורות התקציב הממשלתיים. בדברים הבאים נחשוף את הקונספט מאחורי Govbeat 

הרציונל של Govbeat:

Govbeat נובעת מההכרה שממשלות ממלאות תפקיד מרכזי בהקצאת משאבים לארגונים חברתיים. ארגונים חברתיים המחפשים תמיכה כספית יכולים לנצל מקורות תקציביים אלה על ידי הבנה יסודית של מנגנוני המימון הממשלתיים. על ידי מיפוי מקורות אלו, ארגונים חברתיים יכולים לזהות הזדמנויות מימון פוטנציאליות, לטפח שיתופי פעולה ולהתאים את היוזמות שלהם לסדר העדיפויות הממשלתי. Govbeat משמש כמצפן, המנחה ארגונים דרך הנוף המורכב של מקורות תקציב ממשלתיים.

שלבי עבודה מוצעים

א. עריכת מחקר מקיף על תקציבים ממשלתיים, מדיניות ותוכניות המתאימות לפעילות של הארגון החברתי הספציפי – מיפוי ‘יבש’, מיפוי ‘הלכי רוח’ וניתוח ארגונים מקבילים 

מיפוי מקצועי “יבש” – במהלך המחקר אנו בודקים את העשייה הממשלתית בתחום של הארגון החברתי, ובתוכה – מיזמים משותפים, תמיכות, רכש, פעילויות בפטור ממכרז, ועוד. מיפוי זה נעשה לאור מקורות גלויים ונתונים שהממשלה מפרסמת במאגרים שונים וביניהם באתר “מפתח התקציב“, ספר תכניות העבודה הממשלתיות, ועוד. 

מיפוי  הלכי רוח הדורש היכרות מעמיקה עם התחום – אנו בוחנים את הטרנדים הממשלתיים בתקופה הנוכחית תוך מיפוי של הסכמים קואליציוניים רלוונטיים, יעדים כפי שנקבעו בתוכניות העבודה הממשלתיות של המשרדים השונים, מינויים מעניינים של דמויות מפתח בתחומי העשייה של הארגון שעשויים להצביע על מגמות ספציפיות, דוחות של וועדות שונות (ביניהן ועדות הכנסת), דוחות מבקר המדינה, פרסומים בעיתונות, ועוד. 

ניתוח אקוסיסטם – בנצ’מארק מתחרים/שותפים – ההבנה שאנו פועלים בתוך אקוסיסטם רחב אשר מחביא בתוכו הזדמנויות שונות, יכולה לקדם את העשייה של הארגון בכמה דרגות. בהתאם לכך, אזור נוסף שאנו ממפים הוא העשייה של ארגונים נוספים בתחום הרלוונטי, מתוך ניסיון ללמוד מהם, וכן על מנת להבין מי מהם עשוי להיות שותף. פעמים רבות ארגונים לא מודעים לאופן הפעולה של ארגונים אחרים בתחום שלהם, ולכן מפספסים כיווני פעילות חשובים ובעלי פוטנציאל תקציבי גבוה.  

ב. ניתוח זמינות וישימות של מקורות מימון ברמה המקומית והארצית בטבלה מרכזת:

  • סוג ההזדמנות (דורשת תגובה, יוזמה, שינוי מדיניות)
  • מאפייני תוכן רלוונטיים למימוש ההזדמנות
  • ישימות מעשית ופוליטית / תקדימים מעניינים
  • אנשי קשר רלוונטיים / חיבורים אפשריים
  • בחינת שת”פ

ג. הורדה ל’שולחן עבודה’ 

  •  מיפוי ההזדמנויות בהתאם ליישום לפי טווח מיידי, בינוני וארוך
  • חלוקת משימות פנים-ארגונית
  • קביעת שגרות עדכון ברמה החודשית/רבעונית

טיפים חשובים

  • הישארו מעודכנים – עקבו באופן רציף אחר שינויים במדיניות הממשלה ובסדרי עדיפויות כדי להתאים את האסטרטגיות של הארגון שלכם. מומלץ להצטרף לקבוצות וואצאפ מקצועיות בתחומים שבהם אתם פועלים.
  • היו פרואקטיביים – צור קשר פעיל עם פקידי ממשל וקובעי מדיניות כדי לטפח מערכות יחסים ולחקור שיתופי פעולה אפשריים.
  • הציגו טענה חזקה – הדגימו בבירור את ההשפעה החברתית ואת התוצאות של היוזמות שלכם, תוך התאמה בין סדרי העדיפויות של הממשלה.
  • ההתמדה משתלמת – היו סבלניים ואל תוותרו לאורך כל התהליך, גם בציר הבירוקרטיה וגם בציר הקשר האנושי. בסוף ההשקעה משתלמת. 

צרו איתנו קשר

שירותים

יש לכם שאלות או דברים שתרצו לברר?

דברו איתנו

למידע נוסף - צרו איתנו קשר

לקבלת עדכונים על בלוגים מקצועיים והמלצות על כלים ומדריכים בעולמות תוכן של אסטרטגיה, מחקר ויזמות ציבורית

דילוג לתוכן