הצעות להעמקת הידע המקצועי על עבודת הממשלה

חנה קדרון, חוקרת ומרצה למדיניות ציבורית* 

 

 

קיבלתי לאחרונה כמה פניות של מתעניינים בלימודי מדיניות ציבורית שביקשו להבין מה האופציות שעומדות בפני מי שרוצה ללמוד על עבודת הממשלה ולא במסגרת אקדמית (עליה נכתוב בהזדמנות אחרת).

היתה לי הזכות להשתתף בכמה תכניות הכשרה בעצמי, תכניות שסייעו לי לפתח חשיבה מערכתית וציידו אותי בכלים להובלת שינוי. כיום אני גם מלמדת ומעבירה סדנאות בחלק מהתכניות.

ברשומה זו אציג בפניכם שלוש אפשרויות מרכזיות ללמוד על הממשלה, לפי רמת המחוייבות מהקל אל הכבד.

האפשרות הראשונה (והרלוונטית לרוב האנשים), היא למידה עצמאית. כאן, בשונה מהאפשרויות שיוצגו בהמשך, הכל פתוח, כל אחד יכול ללמוד ללא תהליך קבלה והכל בקצב שלכם, אבל גם אין רשת עמיתים או תכנית מובנית מצד שני.

כמה בלוגים ישראליים מצויינים שעוסקים במדיניות ציבורית ואני מאוד נהנת לעקוב אחריהם:

נפתח בשבחה של אכסניה, DNAidea בלוג שעוסק ביזמות במרחב הציבורי, תודה על האירוח של הרשומה הזו.

הבלוג של חברת ‘דואלוג’ העוסק בחשיבה אסטרטגית בזירה הציבורית ובכלל.

‘הרגולטור’ שעוסק ברגולציה ממשלתית ובתהליכים של טיוב רגולציה (יש גם פודקסט!).

Makeover Strategy שעוסק בחדשנות בזירה הציבורית.

אם מעניינת אתכם מדיניות בתחום ספציפי אפשר להיכנס לאתר בית הספר פדרמן למדיניות ציבורית ולקרוא ניירות מדיניות שכתבו העמיתים בתכניות השונות. אפשר גם להיכנס לאתרים של מכוני מחקר וארגונים כמו מרכז טאוב, המכון הישראלי לדמוקרטיה, פורום קהלת, אלכא- ג’וינט ועוד ועוד.

אם אתם יותר בקטע של אודיו, אז תוכלו להאזין לשני פודקסטים מוצלחים: חיות כיס של כאן, GovLab של Deloitte וערוץ היוטיוב של בית ספר למדיניות של הרווארד. לאחרונה עלה לאוויר פודקסט חדש שנראה מבטיח, “בשירות הציבור” מבית קרן וקסנר.

בנוסף, ארגוני גג כמו שתי”ל והפורום לחברה אזרחית מארגנים מעת לעת מפגשים חד פעמיים בנושאים שונים הנוגעים לזירה הציבורית. שווה לעקוב.

אם יש לכם יותר פניות ללמידה ואתם רוצים להקדיש לכך כמה חודשים, האפשרות השנייה היא הצטרפות לתכניות הכשרה מעמיקות ומתמשכות וביניהן: המכללה למדינאות (שנה), אידיאה (שנה), תכנית יסוד (שלושה חודשים), מכון ארגמן (תכניות קיץ) ושבילים (כחודשיים). תכניות אלו מספקות הצצה לזירה הציבורית מזוויות מגוונות, וכוללות מפגשים עם בעלי תפקידים ציבוריים סדנאות לפיתוח מיומנויות וסיורים בשטח. אחד היתרונות בתכניות אלו הוא השייכות לקבוצת עמיתים שמתעניינים כמוך בזירה הציבורית ותוכלו לשתף פעולה.

אם אתם מתעניינים במיוחד בזירה הכלכלית, כדאי להכיר את שתי התכניות המרכזיות שכוללות גם מרכיב משמעותי של התמחות: מכון פרידברג לכלכלה והתכנית לכלכלנים חברתיים.

אם ההתעניינות שלכם, היא מעבר להעשרה אינטלקטואלית גרידא, ואתם גם מכוונים לתפקיד בזירה הציבורית, עומדות בפניכם תכניות צוערים מגוונות כמו צוערים לשירות המדינה, צוערים לשלטון המקומי, צוערים לאסטרטגיה ותכנון אורבני, צוערים בשירות המשטרה ועוד. תכניות אלו לרוב משלבות תואר ראשון או שני, נמשכות שנתיים או שלוש בהתאמה, וכוללות התחייבות לתפקיד של בין שנתיים לארבע שנים לאחר סיום תכנית ההכשרה. גם תכניות אלו כוללות מגוון תכנים, סיורים והתנסויות וכן מרכיב מרכזי של רישות בין העמיתים, שמטרתו לסייע להם במילוי תפקידם ובקידום שירות ציבורי רשתי יותר. בנוסף, תכניות אלו כוללות גם מרכיב של התמחות (פרקטיקום) במקביל להכשרה. תכניות אלו מיועדות למי שמבקש לחולל שינוי בזירה הציבורית, ותהליך המיון יבחן בעיקר את רמת המחוייבות שיציג המועמד, גם אם הניסיון שלו בזירה הציבורית ראשוני. בהקשר הזה, נציין גם את תכנית “המסלול” לסטודנטים שעובדים בשירות המדינה.

מי שכבר בתפקיד בזירה הציבורית, בין אם בממשלה, בשלטון המקומי או בחברה האזרחית, יכול לפנות למגוון תכניות שרובן מתוכללות ע”י אגף עתודות לישראל במשרד ראש הממשלה. לדוגמא: תכנית “אדוות” למי שעוסק בתחום החינוך, תכנית “מקום” למי שפועל בזירת השלטון המקומי, תכנית “רואים רחוק” למי שפועל בתחום השירותים החברתיים, המדרשה הלאומית למנהיגות לבכירים בשירות המדינה ועוד.

המועמדים לרוב, נדרשים לעבור תהליך קבלה שאורך מספר חודשים ולהוכיח עשיה משמעותית בתחום. התכניות נמשכות על פי רוב על פני שנה וכוללות מגוון תכנים, סיורים והתנסויות וכן מרכיב מרכזי של רישות בין העמיתים שמגיעים ממגוון ארגונים ומגזרים, רישות שממשיך גם לאחר סיום ההכשרה הרשמית. התכניות הללו עובדות לרוב במיזם משותף בין המשרד הממשלתי הרלוונטי לבין ארגון במגזר השלישי.

בנוסף לתכניות אלו, גם קרן מנדל מפעילה מגוון תכניות למנהיגות, בין היתר מנהיגות חינוכית, מנהיגות חברתית ומנהיגות בשירות הציבורי בצפון, בדרום ובירושלים.

כאזרחים בדמוקרטיה, יש לנו את הזכות והחובה להיות מעורבים בתהליכי קבלת ההחלטות במדינה. החלטות שמשפיעות על כולנו. אני מזמינה כל אחד ואחת מכם, להעשיר את הידע ואת ארגז הכלים שלו, בהבנה על תהליכי קבלת ההחלטות בישראל, ועל האפשרות שלנו להיות מעורבים בהם ולהשפיע עליהם בצורה מושכלת.

 

* חנה היא בוגרת מחזור א’ של צוערים לשירות המדינה, עבדה כעשור במשרדי ממשלה שונים.

צרו איתנו קשר

שירותים

יש לכם שאלות או דברים שתרצו לברר?

דברו איתנו

למידע נוסף - צרו איתנו קשר

לקבלת עדכונים על בלוגים מקצועיים והמלצות על כלים ומדריכים בעולמות תוכן של אסטרטגיה, מחקר ויזמות ציבורית

דילוג לתוכן