הגדרת בעיה ציבורית וטכניקת ה- Five why’s

 

אנו נוטים להעריך חידושים והמצאות, פתרונות מיוחדים ולכן לעיתים מזרזים או מדלגים על השאלה הכי בסיסית וכנראה גם הכי חשובה – מהי הבעיה?

“הגדרת בעיה טובה מהווה חצי פתרון”, מייחסים את האמירה הזו לג’ון דיואי ורבים יסכימו איתו שהגדרת הבעיה מהווה שלב קריטי בתהליך היזמות הציבורית. זה שלב שיזמים רבים נוטים לדלג עליו או מבצעים אותו בחופזה וללא תשומת הלב הראויה, אין כאן קיצורי דרך ולכן חייב לעצור ולהשקיע בדיוק הבעיה איתה אנו רוצים להתמודד.

הגדרת הבעיה מסייעת לנו לוודא שיש קשר ישיר בין היוזמה שאנחנו מפעילים לבין השינוי שנרצה לראות בעולם – ולכן היא הכרחית על מנת לוודא שאנחנו במסלול הנכון לאורך כל הדרך.

הגדרת בעיה צריכה להיות: ספיצפית, בהירה, מתוחמת בזמן/מרחב (לא כללית מדי), ישימה ובעלת פוטנציאל לפתרון ומכילה קריטריון להצלחה

מהניסיון שלנו בDNAidea שיטת ה- Five Why’s מהווה כלי פשוט ונוח להתחיל איתו:

Five Why’s זו טכניקת חקירה חזרתיות המשמשת לחקירת גורם-תוצאה העומדים בבסיס בעיה מסוימת. בטכניקה הזו אנו מנסים להתחקות אחר סיבת השורש של הבעיה על ידי חזרה על השאלה “למה?”, כאשר כל תשובה מהווה את הבסיס לשאלה הבאה.

השיטה מסייעת לנו לייצר הבחנה בין תופעות לא רצויות (סימפוטמים) ובעיות, כאשר כל בעיה יכולה להוות סימפטום של בעיה שורשית יותר. המקום בו נבחר לעצור את החקירה צריך להתאים למרחבי הסמכות/השפעה הרלוונטיים לפעולה מבחינתנו.

 

להרחבה על הטכניקה היכנסו לקישור הבא:

https://www.mindtools.com/pages/article/newTMC_5W.htm

 

צרו איתנו קשר

שירותים

יש לכם שאלות או דברים שתרצו לברר?

דברו איתנו

למידע נוסף - צרו איתנו קשר

לקבלת עדכונים על בלוגים מקצועיים והמלצות על כלים ומדריכים בעולמות תוכן של אסטרטגיה, מחקר ויזמות ציבורית

דילוג לתוכן