יזמות ציבורית – המשגה ראשונית

יונתן ווינברג, אברהם אסבן, דני גלושנקוב

המושג ‘יזמות ציבורית’ מהווה מעין סתירה פנימית. יזמות מעוררת אצלנו אסוציאציה של אנשים פרטיים המזהים צורך ורצים לפתח לו מענה. לעומת זאת הסקטור ה’ציבורי’ נתפס ככבד, כבול בתוך רגולציה, וטובע באתגרי היום יום . הקצב של השוק ושל היזמות, ממנו והלאה. 

אבל יש דבר כזה, יזמות ציבורית. ולא רק שיש דבר כזה, ככל שקצב השינויים בעולם ילך ויגדל, והבעיות יהפכו למורכבות יותר, כנראה שנראה יותר מזה. 

היזמות הציבורית הינה יזמות עבור הציבור כלקוח קבוצתי. ניתן לחלק את שדה הדיון, באופן גס, בצורה הבאה:

סוג מוצר

ציבורי

פרטי במימון ציבורי

פרטי עם תועלות חיצוניות

פרטי

מי משלם?

הציבור

הציבור

לקוח פרטי

לקוח פרטי

מי מפיק תועלת?

הציבור כקבוצה

הפרט – עם תועלות חיצוניות לציבור

הפרט – עם תועלות חיצוניות לציבור

אישית

דוגמה למוצר

איכות סביבה

בטחון

חינוך

בריאות

כביש

פאנל סולארי

גינה פרטית פתוחה לקהל

רכב

חלב

מחשב

 

הראשונה שטבעה את המושג ‘יזמות ציבורית’ היא פרופ’ אלינור אוסטרום בעבודת הדוקטורט שלה משנת 1965 ב UCLA.

פרופ’ אוסטורום ניפצה בחייה מספר תקרות זכוכית, כאשר התקרה המרשימה ביותר, הינה בכך שהיא האישה הראשונה והיחידה שזכתה בפרס נובל לכלכלה. התפיסה של אוסטורום הייתה חדשנית ומאתגרת ביחס לתפיסות המקובלות ביחס לניהול שטחים ונכסים משותפים. 

אוסטרום, בסדרה רחבה של מחקרים ערערה על התפיסה המקובלת של טרגדיית של המרעה המשותף. בתפיסה זו שטחים בבעלויות משותפות תמיד ינוהלו באופן גרוע יותר, ולכן עדיף שיהיו בבעלות פרטית או בפיקוח ציבורי הדוק. אוסטרום הראתה פרקטיקות רבות של ניהול קהילתי, המבוסס על הסכמות פורמאליות ולא פורמאליות המייצרות תועלת חברתית גבוהה יותר בניהול שטחים משותפים כמו כרי מרעה, בריכות דגים ומאגרי מים ואפילו בבניית סכרים ותחנות כח. 

מושג היזמות הציבורית היום

למעלה מחמישים שנה אחרי שתואר לראשונה, מאפשר לנו המושג יזמות ציבורית, לתאר מספר הבחנות בעלות ערך מהיזמות הפרטית: 

  1. יזמות פרטית מבוססת פעמים רבות על ‘הרס יצירתי’ – disruption – “אם לא שברת משהו – לא עשית משהו” (מרק צוקרברג). יזמות ציבורית מבוססת על התפתחות – evolution, למשל יצירת נתיב לתחבורה ציבורית ושיתופית בכביש פקוק. 

  2. יזמות פרטית ממוקדת במשתמש ובלקוח משלם ומשם רותמת הון ומשקיעים. יזמות ציבורית תובעת היכרות של כל האקוסיסטם, ופעולה משולבת עם ומול כל הגורמים שמרכיבים את התופעה הסבוכה – משינוי מדיניות עד שינוי דפוסי צריכה. 

  3. יזמות פרטית מבוססת על חדשנות שנוצרת במקום אחד או בארגון אחד, ומיצוי היתרון התחרותי עד הקצה. יזמות ציבורית מבוססת על שיתופי פעולה בין ארגוניים ובין מגזריים והנעתם לשינוי דפוסי התנהלות.  

  4. יזמות ציבורית הכרחית בפיתוח מוצרים ציבוריים (תחושת בטחון, אוויר נקי וכו’) ויכולה להתחרות בנישות מסוימות ביזמות פרטית הנוגעת למוצרים סמי-ציבוריים (בריאות, חינוך)

העניין שלנו ב-DNAidea הוא במימוש מתודלוגיות יזמות פרטית עבור מוצרים ציבוריים או מוצרים פרטיים שהמשלם בהם ציבורי, או שיש בהם תועלת מיוחדת לציבור הנובעת מהשימוש הפרטי. המאפיין של אותם מוצרים, שהם תוצר של יזמות ציבורית, הוא קיומו של מודל כלכלי בר-קיימא ואלמנטים תחרותיים מוטמעים שמבטיחים מוצר איכותי לאורך זמן.

ב DNAidea בחרנו להיות נוכחים בצומת הזו.

בצומת שבין יזמים פרטיים וחברתיים שבונים מוצר חדשני שיש לו תועלות חברתיות, לבין הממשלה שמבינה יותר ויותר, שלבד היא לא יכולה ולא רוצה לנהל ולמשול . ישנה התפתחות משמעותית בנכונות ובעניין של פקידי ציבורי לשתף במידע, וליצור תהליכי שיתוף ציבור משלב עיצוב המדיניות ועד יישומה. תהליכים אלו מייצרים הזדמנויות מרובות ליזמות ציבורית, במגוון הולך וגדל של שטחים ונושאים. 

המושג ‘יזמות ציבורית’ עוד דורש העמקה והמשגה מדויקת יותר, אנו מאמינים שזו צריכה להתקדם מתוך חיכוך עם פעולות יזמיות בשטח ומעבר מהיר לשולחנות השרטוטים. אנו מזמינים שותפים נוספים להצטרף אלינו באתגר ההמשגה – נשמח לקבל רעיונות, ביקורת והתייחסויות מכל סוג. 

 

צרו איתנו קשר

שירותים

יש לכם שאלות או דברים שתרצו לברר?

דברו איתנו

למידע נוסף - צרו איתנו קשר

לקבלת עדכונים על בלוגים מקצועיים והמלצות על כלים ומדריכים בעולמות תוכן של אסטרטגיה, מחקר ויזמות ציבורית

דילוג לתוכן