הערכת אימפקט/ דני גלושנקוב יועץ בכיר בDNAidea

הערכת אימפקט – הטמעת מושגי ההייטק בעבודת היזם הציבורי

כל סוג של מדיניות נועד ״להזיז את המחט״ בשדה הרלוונטי. לשנות מצב, התנהגות אנושית, לייצר מציאות שונה מזאת הקיימת בזמן הוצאתה אל הפועל. אבל מדיניות, בניגוד לנייר שעליו היא כתובה, חיה במציאות מורכבת של השפעות, השפעות נגד, תמריצים, אינטרסים, וכוחות שפועלים במגוון כיוונים שקשה לנבא בזמן עיצובה.

לכן עולה הצורך לבחון את המדיניות תוך כדי וכמובן לאחר יישומה, על מנת לראות כמה באמת המחט זזה. למעשה הפער בין המצב הקיים לבין המצב החדש הינו האימפקט של מדיניות מסוימת. הפער הזה יכול להיות חיובי, שלילי או נייטרלי. 

לרוב, כאשר המדיניות מנוסחת, כוונתה להשפיע על פרמטר אחד או שניים. אך היא אינה מביאה בחשבון את האימפקט על פרמטרים נוספים (כך למשל, מדיניות שתכליתה להשפיע על מחירי הדיור יכולה בעקיפין להשפיע על שיעור החיסכון במשק). בחינה מעמיקה של האימפקט מאפשרת למנסחי המדיניות לראות תמונה מלאה של מרחב השינוי ולכן גם את ההשפעות החיוביות והשליליות שלה. התוצאה היא האפשרות לדייק ולכייל את המדיניות לאופטימיזציה של פרמטרים עליהם רוצים להשפיע. 

אימפקט

 

אפשרות נוספת אותה תמונת האימפקט המלאה מאפשרת, היא להשוות בין סוגי מדיניות ששואפים להשפיע על פרמטר מסוים, ולדרג את האפקטיביות הכלכלית שלהם. למשל, אם מדיניות X עולה מיליון ש״ח ומייצרת שינוי של 50% בפרמטר A ומדיניות Y עולה שני מיליון ש״ח ומייצרת שינוי של 30% בפרמטר A אזי ברור לנו שמדיניות A הינה היעילה יותר בהתייחס לפרמטר זה (נניח שכל שאר התנאים שווים). 

מדד האפקטיביות הכלכלית הוא כנראה בין המדדים הקריטיים במיוחד עבור ארגונים ללא מטרות רווח שנשענים על כספי תרומות. ארגונים אלו עומדים בפני אתגר לא פשוט מדי שנה מול התורמים שמצפים להבין מהו ההחזר על ההשקעה בארגון מסוים (ROI חברתי). מדידת האימפקט והיכולת להצביע בצורה מדויקת על מידת האפקטיביות הכלכלית מאפשרת לארגוני מגזר שלישי להתנהל בסביבה של יציבות פיננסית וודאות תזרימית. פרויקט מדידת אימפקט עבור DNAIdea הינו ארוע מתודולוגי רב מימדי המשלב מספר דיסציפלינות בהן כלכלה, חברה וממשל. 

 

 

צרו איתנו קשר

שירותים

יש לכם שאלות או דברים שתרצו לברר?

דברו איתנו

למידע נוסף - צרו איתנו קשר

לקבלת עדכונים על בלוגים מקצועיים והמלצות על כלים ומדריכים בעולמות תוכן של אסטרטגיה, מחקר ויזמות ציבורית

דילוג לתוכן