עושים סדר בהזדמנויות ממשלתיות והפעם – בואו נדבר על חוק ההסדרים!

עושים סדר בהזדמנויות ממשלתיות והפעם – בואו נדבר על חוק ההסדרים!

למי זה רלוונטי?

ארגונים ואנשים שמעוניינים לעבוד עם הממשלה, להבין את סדר העדיפויות הממשלתי איפה הולכים להשקיע משאבים משמעותיים ואילו רפורמות מחכות לנו בממשלה הנוכחית. 

חוק ההסדרים

מתחילים..

ראשיתו של חוק ההסדרים החל כדי להתמודד עם משברים כלכליים. מאז ועד היום, הממשלות מחוקקות חוק זה, כחלק מחקיקת חוק התקציב, ומטרתו היא חקיקת רפורמות שנועדו להצביע על מטרות התקציב. החוקים המרכיבים את חוק ההסדרים עוברים בהליך חקיקה מזורז. קיימות מספר נקודות השפעה על חקיקת חוק ההסדרים, ומומלץ לעיין במדריך שנכתב על ידי הפורום לחברה אזרחית על מנת להכיר את הנושא לעומק.

אנו נמצאים כיום לאחר חקיקת חוק ההסדרים, כך שההזדמנויות להשפיע על חקיקת החוק אינן רלוונטיות בסבב הנוכחי. עם זאת, כארגוני חברה אזרחית, קיימת חשיבות רבה להכרה מעמיקה של הרפורמות עליהן הוחלט בחוק זה. רפורמות אלו משפיעות על מדיניות הממשלה בתחומים שונים, והיכרות עימן יכולה לייעל את עבודתם של ארגוני חברה אזרחית רבים, ואף להביא לשיתופי פעולה עם הממשלה.

על מנת לסייע לכם בהכרת חוק הסדרים הנוכחי הבאנו מספר דוגמאות של רפורמות שלדעתנו יכולות להיות רלוונטיות לארגונים וגופי חברה אזרחית בתחומים שונים:

  • עידוד הליכי התחדשות עירונית
  • הפחתה בהיטל השבחה בעקבות פרויקטים של התחדשות עירונית
  • הקלות בחיוב בעל דירה שמסרב סירוב בלתי סביר לעסקת פינוי בינוי.
  • ייעול הליך ההכרזה על מתחם כמתחם פינוי בינוי.
  • הקלות במיסוי מקרקעין בכל הנוגע לפרוייקטים של התחדשות עירונית.
  • קביעת יעדים מספריים להוצאת היתרים.
  • השלמת תיקוני חקיקה הנדרשים להסרת חסמים כפי שנכתב בדוח הביניים של עבודת הצוות להסרת חסמים בהתחדשות עירונית.
  • הקמת פורום מעקב חדשי לתכניות התחדשות עירונית שיעקוב אחר התקדמות התוכניות ויפעל להסרת חסמים.
  • עידוד צמיחת חברות הייטק בישראל
    • פישוט ההליך לקבלת זיכוי מס בשל השקעה בחברות אלו.
    • הרחבת הגדרת “השקעה” בחברות אלו.
    • הטבה במס עבור רכישת חברות טכנולוגיות זרות.
    • הנגשת אשראי לחברות הייטק דרך פטור ממס למוסד פיננסי זר בגין הלוואה שיתן לאותן חברות.
    • עידוד חזרה של תושבים מחו”ל שעובדים בתחומי מחקר ופיתוח.
    • הגדלת הייצוגיות של נשים וערבים בחברות אלו.
    • תכנית לקידום העברת ידע מהאקדמיה לתעשייה.
    • השתתפות בתוכנית המו”פ של האיחוד האירופי.
  • תכנית להגברת גמישות ניהולית של מנהלי בתי הספר- 
    • סמכות לקביעת שימושי סל תקציבי גמיש על ידי מנהלי בתי הספר.
    • סמכות לביצוע התאמות בתכנית הבית ספרית באופן המשרת את יעדי משרד החינוך וצורכי התלמידים.
  • תיקון חוק תובענות ייצוגיות – שמירה על האינטרס הציבורי
    • מניעת הגשת הודעת  “צד שלישי” כנגד רשות, בתובענה שהיא אינה צד בה.
    • תקופת ההשבה של כספים שנגבו תהיה עד לשנתיים טרום הגשת הבקשה לתובענה ולא יותר.
    • הענקת מעמד מיוחד לקופות החולים ותאגידי המים.


  • קידום תכנית חומש למגזר הדרוזי והצ’רקסי 
    • התכנית תתוקצב בסך של 3 מליארד ש”ח.
    • התכנית תגובש על ידי השר חמד עמאר בשיתוף עם הרשות לפיתוח כלכלי-חברתי ביישובים הדרוזיים והצ’רקסיים במשרד ראש הממשלה.
  • קידום תכנית חומש למגזר הערבי.
    • תכנית לפיתוח כלכלי חברתי – תתוקצב בסך של 27  מליארד ש”ח. התכנית תגובש על ידי הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית במשרד לשוויון חברתי.
    • תקצוב של מליארד ש”ח לתכנית האסטרטגית של “נתיבי איילון” לפיתוח תשתיות הכבישים בישובי מיעוטים.
    • תכנית למיגור הפשיעה והאלימות במגזר הערבי על סך 2.4 מליארד ש”ח.
    • שרת החינוך, שרת הכלכלה והתעשייה, שר הבריאות, נציב שירות המדינה, שרת הפנים, שר הרווחה, כל אלו יגבשו תוכניות נפרדות לסגירת פערים בין החברה הערבית לחברה היהודית.

כאמור, אלו דוגמאות בלבד של רפורמות שעשויות להיות רלוונטיות לארגוני חברה אזרחית העוסקים בתחומים שונים. קיימות רפורמות נוספות ואנו ממליצים לארגונים לברר על רפורמות הנוגעות לתחומי העשייה שלהם. מהניסיון שלנו זו תקופה משמעותית לפרואקטיביות של ארגונים. ארגונים שישכילו להכין את התשתיות ולהבין לאן הרוח נושבת – ירוויחו בגדול, ויוכלו לקיים שיתופי פעולה פורים עם הממשלה.

מעוניינים להבין את האקוסיסטם שבו אתם פועלים מהעיניים של הממשלה? חושבים על קידום שיתופי פעולה של הארגון שלכם עם גופים ממשלתיים עתירי תקציב? מוזמנים לפנות אלינו למידע נוסף.

הבלוג נכתב על ידי אברהם אסבן ואופיר כהן

צרו איתנו קשר

שירותים

יש לכם שאלות או דברים שתרצו לברר?

דברו איתנו

למידע נוסף - צרו איתנו קשר

לקבלת עדכונים על בלוגים מקצועיים והמלצות על כלים ומדריכים בעולמות תוכן של אסטרטגיה, מחקר ויזמות ציבורית

דילוג לתוכן