מאפשרים וחסמים בתהליכי יישום מדיניות

דוח מקרו : סיכום 100 דוחות מוניטור (2013–2019) של המרכז להעצמת האזרח
תוצאות מחקר המסמן מאפשרים וחסמים בתהליך יישום מדיניות
פורסם ביולי 2020

 

המרכז להעצמת האזרח (ע"ר) ניתחו 100 דוחות 'מוניטור' (מתודה הבוחנת יישום של החלטות ממשלה) והגיעו למסקנות מעניינות לגבי גורמים מאפשרים וחסמים בתהליכי יישום מדיניות.

 

קישור לדו"ח המלא

 

להלן עיקרי ההמלצות (מתוך תקציר המנהלים):

תכנון מדיניות
– הגדרת מדדי תוצאה למציאות הרצויה.
– יש לדאוג להקצאת המשאבים במועד ההחלטה ולכתוב מדיניות ברת יישום מבחינת סדר הגודל התקציבי. להערכתנו
מדובר בהחלטות שתקציבן נע בין 30 מלש"ח ל־250 מלש"ח.
– יש להבטיח את יכולת חלחול המדיניות מהגורם האמון עליה לאלו שצריכים ליישמה.

שיתופי פעולה
– בחינת הצורך בשיתופי פעולה בין משרדיים.
– יש לערב את הרשויות המקומיות מלכתחילה ולחזק את יכולת היישום שלהן.
– יש לערב כבר במעמד ההחלטה עצמה שותפים מהמגזר השלישי ו/או העסקי הן בשלבי התכנון והן בשלבי הביצוע

שיטות וארגון
– יצירת מנגנון יישום בשטח — בעת כתיבת ההחלטה יש להצביע על מנגנון יישום פרקטי באמצעותו תתבצע
המדיניות כגון: צוות משימה בין משרדי או הקמת ארגון האמון על יישום המדיניות.
– בעת מינוי גורם מתכלל להחלטה יש לוודא כי מדובר בגורם אחד ולא צוות של אנשים, גם אם מדובר בשני בכירים
ממשרדים שונים.
– בהינתן צורך בהתקשרות, מומלץ להבטיח מראש את יכולת הוצאת המכרז ומציאת ארגונים שירצו לקחת בו חלק
ולדאוג לניהול מיטבי של אותה התקשרות בכדי להבטיח את יישום המדיניות.

תשומת לב ניהולית
– אין להניח כי מתן משאבים וסמכויות מספיקים להבטיח יישום מדיניות. יש להקדיש תשומת לב ניהולית, לצד
שלל הכלים שהוצעו כאן, ולעקוב כל העת אחר תהליכי היישום בכדי להביא לתוצאות

 

קרדיט:

קידוד וניתוח: אביב מלין, עטר ידין
ניתוח סטטיסטי: אייל בן־דו"ר כהן
כתיבת הדוח: עדי שחר, עטר ידין
עריכה והנחיה: אוריה גפן, עינת קורן ומיכל ש. צדוק
עריכה והוצאה לאור: גל דיבון, שקד אליהו וחני שניידר
המרכז להעצמת האזרח

יש לכם שאלות או דברים שתרצו לברר?

דברו איתנו

למידע נוסף - צרו איתנו קשר

לקבלת עדכונים על בלוגים מקצועיים והמלצות על כלים ומדריכים בעולמות תוכן של אסטרטגיה, מחקר ויזמות ציבורית

דילוג לתוכן